ITTHON, iredentisticko-expanzionistický promaďarský mesačník
Július Handžárik
Šéfredaktorom mesačníka ITTHON je György Batta a medzi hlavnými spolupracovníkmi je uvedený aj Béla Hrubík – predseda Celoštátnej rady Čemadoku. Mesačník bol zaregistrovaný Ministerstvom kultúry SR pod číslom 3655/2006. Jeho názov znamená v maďarčine TU DOMA.

Podľa obsahu článkov prvého čísla (č.1/2006) a ďalšieho ročného čísla (č.1/2007) sa mesačník vyznačuje hlavne nasledujúcimi črtami a zameraním:
1. Úplnou absenciou občianskeho princípu spolupatričnosti. V článkoch a rozhovoroch sa neprejavujú pocity spolupatričnosti so slovenským národom v spoločnej demokratickej vlasti, ale naopak, sú písané výslovne z pozície pohľadu maďarskej štatistickej menšiny na Slovensku, resp. z pohľadu fiktívneho „maďarstva v Karpatskej kotline“. Časopis cielene vyvoláva v čitateľovi pocity akéhosi ukrivdenia maďarskej štatistickej menšiny a nedostatočného plnenia jej „národnostných práv“ bez akéhokoľvek porovnania s postavením národnostných menšín v Maďarskej republike a s jej menšinovou praxou. Takýto duch mesačníka nepodporuje tendencie slovensko-maďarského porozumenia, ale naopak, usiluje sa toto vzájomné porozumenie narúšať a znemožňovať.

2. Arogantným ignorovaním existencie Slovenskej republiky a Slovenska ako územia slovenského národa. Prejavuje sa to systematickým používaním šovinistického názvu Slovenska ako súčasti bývalého „maďarského štátu“ – Felvidék, felvidéki.

3. Cieleným vyvolávaním fiktívneho pocitu akejsi maďarskej ukrivdenosti, používaním výrazov a falošných argumentov spolu s historickými klamstvami, ktoré takéto pocity v čitateľovi vyvolávajú. Napr. v č.1/2007: s.3 – Maďari, uviaznutí za hranicami, s.10 – chýba rovnoprávnosť maďarčiny a autonómia v akejkoľvek podobe, s.11 – na Slovensku chýba Maďarská národná rada (v Sedmohradsku a vo Vojvodine už bola vytvorená), s.13 – okupácia južného Slovenska po Viedenskej arbitráži bola jeho znovupripojením k Maďarsku (visszacsatolás), s.21 – o terajšej vláde SR: sú to preborníci mozgovej sklerózy, dúfali sme, že v zjednotenej Európe sa na nich voľačo nalepí, ale len špina sa na nich prilepila a vzdelanosť z nich opadala (Béla Hrubík), s.39 – z rán Trianonu krvácajúce okyptené Maďarsko (B. Hrubík); v č. 1/2006: s.9 – Maďari vytlačení za hranice Maďarska, na miniatúru osekaný štát Maďarsko (Gy. Batta).

4. Cieleným navodzovaním pocitu akejsi maďarskej výlučnosti či nadradenosti, pocitu že Maďari sú „jediný historický národ v Karpatskej kotline“ a popularizáciou fantazmagórií, že Maďari sú vôbec azda najstarší kultúrny národ na svete, ktorý mal svoje hláskové písmo už dávno pred Sumérmi. Navyše, týmto fantazmagorickým „písmom“ označuje nielen na titulnej strane, ale aj na každom liste, názov svojho mesačníka – tak sa pre naivných laikov a nadšencov vyrábajú maďarské dejiny a „starobylosť“ maďarskej kultúry.

5. Osobitnou kapitolou je zneužívanie náboženského cítenia čitateľov na vyvolávanie fikcie akejsi božskej výlučnosti či božskej vyvolenosti maďarského národa. Napríklad Panna Mária sa systematicky označuje ako Magyarok Nagyasszonya (čiže ako „Veľká žena“ či „Veľká matka Maďarov“- viď titulná strana a strana č.12 čísla mesačníka 1/2006), alebo uhorské štátne symboly sa označujú ako sväté a píšu sa veľkými písmenami, čo je v rozpore s ortografiou maďarského spisovného jazyka. Nuž, aj takto sa vyrábajú „maďarské dejiny“ v časopisoch s finančnou podporou rozpočtu SR!

Mesačník ITTHON nemožno považovať za otvorene protislovenský časopis. Z obsahu uvedených čísiel však vyplýva, že neslúži budovaniu dobrého spolužitia v Slovenskej republike, ale naopak, svojím skrytým i nedostatočne maskovaným iredentisticko-expanzionistickým promaďarským obsahom i výrazom toto nádejné spolužitie veľmi účinne narušuje. Vyvolávaním falošného pocitu ukrivdenosti a výlučnosti „maďarstva v Karpatskej kotline“ ideologicky podnecuje príslušníkov maďarskej štatistickej menšiny v SR, aby aj naďalej podporovali neobmedzené zvyšovanie „menšinových“ požiadaviek politikov SMK, ktorí sú celkom otvorene riadení nacionalistickými silami z Budapešti, sledujúcimi svoje iredentisticko-expanzionistické ciele.

Vydávanie časopisu s takýmto zameraním v SR je dokázateľne škodlivé a rozhodne by nemala pokračovať jeho akákoľvek finančná podpora priamou či nepriamou formou zo štátneho rozpočtu SR.

